Rakkaus kulttuuriperintöön yhdistää laajasti kaikkia
kulttuuriperinnön tai kotiseututyön parissa vaikuttavia toimijoita – ainakin
tämä päätelmä oli tehtävissä Jyväskylässä 12.-13.4.2012 järjestetyn valtakunnallisen museologian
seminaarin esitelmien perusteella. Kulttuuriperintö viittaa laajasti kaikkiin
menneisyydestä periytyviin aineellisiin ja aineettomiin resursseihin – paikat, luonnonympäristöt,
esineet ja narraatiot, jotka kertovat ihmisen suhteista sekä menneisyyden ja
nykyisyyden vuorovaikutuksesta. Seminaarikokonaisuutta yhdistävä teema
käsitteli paikallismuseoiden arvoa ja asemaa Suomessa: miksi kulttuuriperintöä
on tärkeää hyödyntää perusopetuksessa, miten paikallishistorian tallentaminen tukee
alueellista juurtumista, millaisia kokemuksia paikalliset mikrohistoriat voivat
tarjota museoiden kävijöille? Seminaarissa
esiteltiin myös paikallismuseotoiminnan kehittämistyöryhmän loppuraportti,
joka tarkasteli edellytyksiä yhteensä yli 900:n säätiö- ja yhdistyspohjaisen
paikallis- ja kotiseutumuseon sekä erikoismuseon toiminnan kehittämiseksi.
Seminaarin yhtenä tarkoituksena oli etsiä vastauksia siihen,
miten paikallismuseot edustavat ja edistävät kulttuuriperintöä Suomessa. Tässä
keskustelussa kiinnostavana näyttäytyvät erityisesti kysymykset paikasta,
ajasta ja identiteetistä. Miten paikasta syntyy kotiseutu? Kulttuuriperintökasvatuksen
ja toisaalta kotiseututyön tehtävän on tarjota uusille sukupolville edellisten
sukupolvien hyväksi kokemaa perintöä ja monikerroksellista historian läsnäoloa
nykypäivässä. Kulttuuriperintökasvatuksen tavoitteena on yhteisötasolla lisätä
yhteiskunnallisen osallisuuden tunnetta; yksilötasolla tavoitteena saada
ihmisestä esiin se, mikä saa tämän kokemaan itsensä hyväksi ja eheäksi.
Seminaariesitelmässään Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuraa edustanut
Heljä Järnefelt korosti kasvatuksen merkitystä kulttuurisesti rikkaassa
yhteiskunnassa: keskeistä etenkin perusopetuksen kasvatustavoitteissa on kyetä
vastaamaan siihen, kuinka luoda valmiuksia kasvattaa omia juuriaan muuttuvassa
maailmassa. Järnefeltin mukaan moninaisen kulttuuriperinnön arvostaminen seuraa
opetuksellista pyrkimystä saada oppija oppimaan esteettis-eettistä lukutaitoa.
Kyse on sekä mikro- että makrotason kulttuuriperinnön moninaisuudesta.
Oman kotikaupungin merkityksellistymistä pohtiessani
ajatukset kiteytyvät paikallisuuden ja juureutumisen teemoihin. Urheilukaupunki,
huonekaluteollisuuden keskus, logistinen solmukohta – me lahtelaiset tiedämme
hyvin sen, millaiseen kehyskertomukseen Lahti ja lahtelaisuus nojautuvat. Lahtelaisuuden
kuvassa ja sen piirtämisessä tärkeää on kuitenkin myös se, miten tätä
ainutlaatuista paikallisidentiteettiä esitetään ja kuinka se näyttäytyy
ulkopuolisen silmin. Merkitysten piirtymisen ja välittymisen kannalta tulee
muistaa etenkin se, että lahtelaisuuden kuvan piirtäjinä ovat enne kaikkea Lahti
ja lahtelaiset itse. Kaupungin fyysisten maamerkkien ja rakennetun
kaupunkiympäristön ohella keskeistä paikallisuuden piirtymisessä on se, miten
kaupunkia brändätään mielikuvien avulla markkinointiesitteisiin ja toisaalta se,
mitä itse tallennamme omiin paikallismuseoihimme. Museologian professori Janne
Vilkunan ajatuksia lainaten paikallismuseotyössä me itse rakennamme oman kuvan itsestämme
ja samalla vastaamme siihen, keitä olemme ja mistä tulemme. Esitämme siis kuvan
siitä, keitä me olemme aktiivisesti argumentoiden: ”meitä me olemme”.
Identiteetin rekonstuktio ja pelkkää pikselitodellisuutta? Kansallispukukeskuksen nuket turkoosissaan.
Mitä on sitten on lahtelainen paikallisidentiteetti, mitä on
lahtelaisuus? Paikallisidentiteetti rakentuu yhteisyyden ja kuulumisen tunteesta,
kotiseudun symboliikasta, kerrotusta tarinoista, esineistä ja kokemusten
merkitsemistä paikoista. Paikallisperinnetyön kenttää koettelee nyt kova
turbulenssi ja varjonsa alalle heittää myös kuntienyhdistämiseen tähtäävä
aluepolitiikka. Aiheestakin se nostattaa maakunnissa uhkakuvia kotiseututyön
tulevaisuudesta: miten turvata kotiseututyön tulevaisuus muuallakin kuin
Helsingissä? Oma kokemukseni on kaupunkilaisen kokemus, mutta silti uskon,
ettei paikallisidentiteetti ole kiinni kuntarajoista kartalla vaan pikemminkin
siitä, mitä näiden käsitteellisten rajojen sisällä koetaan ja miten kokemuksia
muistetaan ja muistellaan. Näin kevään korvilla lahtelaisuus tuntuu olevan
kovassa nosteessa – Pelicansin huikea lento on tehnyt hyvää koko kaupungin
ilmeelle ja mentaliteetille, vaikkei jääkiekko kaikkia kaupunkilaisia
kosketakaan.
Yhtenäisyyden kokeminen turkoosin kiekkokulttuurin kautta on
nykypäivän kotiseututyötä, oman paikallishistorian ja nykyisyyden merkitsemistä
tässä ajassa. Lahtelaisten yhteiseksi ylpeyden aiheeksi noussut kiekkojoukkue
on herättänyt kaupunkikuvassa uudenlaista, ennen kokematonta syvää
paikallisuuden tunnetta, joka toivottavasti kannustaa kaupunkilaisia
kaikenlaiseen kotiseudun ja kaupunkikulttuurin vaalimiseen, hoitamiseen ja
elvyttämiseen. Kuuluminen, värin tunnustaminen, nostattanee kaupunkilaisissa
myös uudenlaista perinteen kokemusta, ja vaikka perinne koettaisiinkin vain
kiekkoperinteen muodossa tai seurahistoriallisina anekdootteina, hipaisee se
varmasti ainakin jollain tasolla myös kysymyksiä siitä, mitä on olla
lahtelainen nykypäivän Lahdessa. Toivottavasti tällainen ajatuksia herättävä,
juurruttava ja yhdistävä paikallistunne kantaa pitkälle tulevaisuuteen.
Lahtelaisuus ei ole enää vain pelkkä lihamuki.
Rakkaudesta kulttuuriperintöön. Paikallismuseoiden
kehittämistyöryhmän loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriön
työryhmämuistioita ja selvityksiä 2012:5.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2012/liitteet/OKMtr5.pdf?lang=fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti