Siell’ usein matkani määrätöin
Läpi metsien kulki ja näreiköin,
Minä seisoin vaaroilla paljain päin
missä Karjalan kauniin eessäin näin.
- Karjalan kunnailla, 3. säkeistö, suomenkieliset sanat
kansansävelmään Valter Juva
Oheiset kansanlaulun säkeet symboloivat nostalgisoivaa
heimohenkeä sekä sydämen pohjatonta kaihoa Karjalan maille. Yhteislaulun
siivittämänä osallistuin itsekin karjalaiseen heimohengen jatkumoon
viikonloppuna Lahdessa järjestetyillä Karjalan Sivistysseuran Heimopäivillä. Vuonna 1906 perustetun Karjalan
sivistysseuran periaatteiksi on asetettu Karjalan henkisen ja aineellisen tilan
kohentaminen: nykypäivänä tämä tarkoittaa työtä karjalan kielen ja kulttuurin
vaaliseksi ja elvyttämiseksi sekä laajamittaista karjalaisen identiteetin
vaalimista.
Oma tutkimukseni kietoutuu syvästi kulttuurin ja perinteen
tematiikkaan. Tutkimuksen
tarkoituksena on selvittää millaista kulttuurista tietoa käsityö kantaa ja
välittää kokijalleen sekä miten käsityö voi toimia jaettuna
kulttuuritietoisuutena. Käsityökulttuuri näyttäytyy tutkimuksessani hyvin
perinneorientoituneena – perinne on usein läsnä käsityössä ja käsityö
perinteessä. Tutkimuksessani tarkastelenkin käsityötä yhtäältä tekemisen
toimintana, toisaalta materiaalisen maailman esineinä ja tämän vuoksi kokemus
käsityöstä ulottuu sekä käsitöiden tekemiseen, että niiden käyttämiseen ja
merkityksellistymiseen arjessa.
Lahden alue on
ollut sotien jälkeen merkittävä evakkoja vastaanottanut alue: noin 9000 alueelle
asettuneen karjalanevakon myötä karjalainen kulttuuriperintö on elänyt vahvana
ja vivahteikkaana. Käsityöllä on ollut osansa historiakulttuurin muotoamisessa
ja muistamisen toiminnassa. Käsityöt ovat näyttäytyneet paitsi aineellisina
hyödykkeinä, myös menneisyyden merkkeinä ja henkilökohtaisina historiaansa
peilaavina symboliesinenä. Kiinnostavaa on se, millaisia muistoja ja tarinoita
käsityöhön on liitetty ja kuinka kokemus karjalaisuudesta on näyttäytynyt
kokijalleen käsityön välityksellä.
Myös Heimopäivillä
käsityöllä oli sijansa: Vuokkiniemi-seuran tikutusten
myyntinäyttelyssä myynnissä oli perinteisten karjalaisten
kirjoneulemallikuvioiden mukaan neulottuja “Kirjokintaita Kalevalan
laulumailta”. Keskustelin pitkään seuran
neuleaktiivin kanssa, ja harrastuneena käsityöntekijänä hän kertoi
mallikuvioiden alkuperän juontuvan vanhoihin karjalaisiin kinnastekniikoihin.
Perinteinen kuvio kohtasi näissä lapasissa “saumattomasti” nykyajan – kintaat
oli valmistettu vanhoja mallikertoja noudatellen konepestävästä,
kestävästä villasekoitelangasta.
Kintaiden myyntihinta , 25 euroa, tuntui näin itsekin käsityöläisestä silkalta
hyväntekeväisyydeltä. Kauppa näytti käyvän.
Käsityöt
näyttäytyivät Vuokkiniemiaktiivin tarinoissa ahkeran emännän arjen askareina –
“karjalainen tikutti aina joutessaan”, hän kertoi. Osviittaa ahkeran emännän
ihanteesta löytyy myös Kalevalan säkeistä, joista välittyy kilisevän kutimen
arvostus: “mitä lie ikänsä tehnyt, kuta mennehen kesosen, kun ei kinnasta
kutonut, saanut sukkoa suu’unki!”. Valmiiksi piti saada.
Käsitöiden ohella
Heimopäivien merkityksellisin anti liittyy kohdallani siihen, kuinka karjalainen identiteetti
näyttäytyi tapahtumassa nykypäivään asti ulottuvana kulttuurisena rikkautena,
Puheenvuoroissa ja ystävyysseurojen tervehdyksissä korostettiin kasvatuksen
voimaa kulttuurin juurruttamisessa ja identiteetin vahvistamisessa.
Monikulttuurisuus voi olla myös juurien moneutta tai kulttuuria kulttuurin
sisällä, tunnetta kuulumisesta johonkin pirtaan. Kuulumisen kokemuksen
luomisessa käsityöllä sekä muilla sen kaltaisilla visuaalis-emotionaalisilla jäljillä
voi olla arvaamattoman suuri merkitys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti